Algemene voorwaarden Femkeido B.V. & Femkeido Maatwerk B.V.
Onze algemene voorwaarden
Artikel 1. Definities
1.1. Femkeido B.V.: de Besloten Vennootschap Femkeido, gevestigd te Voorburg en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 68352999. Deze algemene voorwaarden zijn tevens van toepassing op overeenkomsten die gesloten worden met Femkeido Maatwerk B.V., ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 71878181.
1.2. Klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Femkeido B.V. een overeenkomst is aangegaan.
1.3. Onder ‘algemene voorwaarden’ wordt verstaan: het geheel als bepalingen zoals die in dit document zijn opgenomen.
1.4. Diensten: alle diensten die Femkeido B.V. voor de klant gaat uitvoeren. Hieronder worden onder andere verstaan maar niet uitsluitend: het als interieur- en ontwerpstudio verzorgen van ontwerp tot realisatie van een interieurproject met behulp van o.a. een interieurplan, schetsontwerp, lichtindeling en maatwerk meubels en materialen die in de eigen fabriek worden gemaakt of worden ingekocht bij leveranciers. Tevens het als projectmanager begeleiden van de communicatie tussen de klant en door de klant ingehuurde aannemers om het ontwerp te realiseren.
1.5. Overeenkomst: de overeenkomst tussen Femkeido B.V. en de klant op basis waarvan Femkeido B.V. de diensten zal gaan uitvoeren.
1.6. Informatie: alle gegevens die de klant aan Femkeido B.V. aanlevert.
1.7. Schriftelijk: per brief, e-mail of digitale berichtgeving zoals WhatsApp.
1.8. Vertrouwelijke informatie: alle financiële-, zakelijke- en persoonsgegevens die door de klant en/of Femkeido B.V. worden verstrekt, ingevoerd, opgeslagen en verwerkt.
1.9. Website: www.femkeido.nl.
Artikel 2. Toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door Femkeido B.V. gedane aanbiedingen, uitgebrachte offertes, gesloten overeenkomsten, verrichte diensten, andere verrichte handelingen en facturen tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
2.2. Door een akkoord op de offerte via de e-mail, en daarmee expliciet akkoord te geven op de algemene voorwaarden, verklaart de klant dat hij/zij kennis heeft genomen van deze algemene voorwaarden en akkoord gaat met de inhoud hiervan.
2.3. Als er verschillen zijn tussen bepalingen uit deze algemene voorwaarden en bepalingen in een getekende overeenkomst, gaan de bepalingen uit de overeenkomst boven de bepalingen in deze algemene voorwaarden.
2.4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op handelingen en/of werkzaamheden die door derden worden uitgevoerd die door Femkeido B.V. zijn ingehuurd voor het uitvoeren van werkzaamheden binnen deze overeenkomst. Indien Femkeido B.V. een derde partij aan de klant adviseert maar niet zelf inhuurt voor het uitvoeren van de levering of dienst, zijn de klant en de derde partij zelf verantwoordelijk voor alle handelingen die tussen partijen worden uitgevoerd.
2.5. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden en/of inkoopvoorwaarden van de klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen. Andere voorwaarden zijn dus niet van toepassing op de gesloten overeenkomst.
2.6. Femkeido B.V. mag de algemene voorwaarden altijd wijzigen, ook voor bestaande overeenkomsten.
2.7. Als Femkeido B.V. de algemene voorwaarden wijzigt, zal Femkeido B.V. de klant hiervan per e-mail op de hoogte stellen.
2.8. In geval van een wijziging van de algemene voorwaarden mag de klant de overeenkomst ontbinden vanaf het moment dat de nieuwe algemene voorwaarden geldig worden, of tot maximaal 7 dagen na het in werking treden van de nieuwe algemene voorwaarden.
2.9. Indien een bepaling uit deze algemene voorwaarden ongeldig wordt verklaard zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen Femkeido B.V. en de klant in overleg een nieuwe bepaling opstellen om de ongeldig verklaarde bepaling te vervangen. Hierbij moet het doel en de strekking van de ongeldig verklaarde bepaling in het achterhoofd worden gehouden.
2.10. In geval van inkoop van materialen/decoratie bij derden (leveranciers) zijn tevens de algemene voorwaarden van deze desbetreffende leverancier van toepassing op de overeenkomst die is gesloten tussen Femkeido B.V. en de klant.
Artikel 3. Aanbod
3.1. Als een aanbod van Femkeido B.V. een beperkte geldigheidsduur heeft, wordt dit duidelijk in het aanbod aangegeven. Als er geen termijn is aangegeven, is het aanbod geldig tot 30 dagen na de datum waarop het aanbod is uitgebracht. Als de klant het aanbod niet binnen die 30 dagen accepteert, vervalt het aanbod. Het aanbod is daarnaast onder voorbehoud van beschikbaarheid en de planning van Femkeido B.V.. Offertes en/of een opgesteld voorstel met betrekking tot stylingproducten vallen ook onder de toepasselijkheid van dit artikel.
3.2. Zolang de klant het aanbod niet binnen de genoemde termijn heeft geaccepteerd, mag Femkeido B.V. het aanbod en de bijbehorende tarieven intrekken of wijzigen.
3.3. Femkeido B.V. geeft in het aanbod aan welke dienst, maatwerk producten en standaard producten wordt aangeboden, welk tarief hievoor wordt gehanteerd en/of het gebruikelijke uurtarief met een geschat aantal uren. Meerwerk wordt op basis van nacalculatie in rekening gebracht.
3.4. Als blijkt dat de klant bij de aanvraag onjuiste en/of onvolledige gegevens heeft doorgegeven, mag Femkeido B.V. de tarieven en aanvullende voorwaarden aanpassen.
3.5. Het aanbod en/of een speciale actie geldt niet automatisch voor vervolgopdrachten.
3.6. Het aanbod bevat een volledige omschrijving van de aangeboden diensten, de beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de klant mogelijk te maken.
3.7. Femkeido B.V. mag een aanbetaling en deelbetalingen met betrekking tot het overeengekomen tarief aan de klant in rekening brengen, de betalingen worden als volgt gehanteerd:
- Start bouw maatwerk < 1 maand: 50% bij akkoord offerte, 30% bij plaatsen maatwerk en 20% na oplevering, eventueel uitgaande van deelleveringen;
- Start bouw maatwerk >1 maand: 10% bij akkoord offerte, 40% voor aanvang werkzaamheden, 30% bij plaatsen maatwerk en 20% na oplevering, eventueel uitgaande van deelleveringen;
- Keukenapparatuur: 50% voor aanvang werkzaamheden, 50% bij plaatsen keuken.
3.8. Femkeido B.V. mag de tarieven tussentijds wijzigen. Als de tarieven van overeengekomen diensten stijgen na het sluiten van de overeenkomst, dan mag de klant de overeenkomst annuleren per de datum dat de prijsverhoging ingaat. Prijsverhogingen door wettelijke regelingen of bepalingen zijn hierbij uitgesloten.
3.9. Na het verstrijken van de duur van de opdracht, in geval van een opdracht met een bepaalde duur, kan door de klant geen aanspraak meer gemaakt worden op niet of nog niet genoten onderdelen van de opdracht in welke vorm dan ook.
3.10. Alles wat buiten het aanbod aan de klant wordt geleverd, wordt beschouwd als meerwerk en mag als zodanig in rekening worden gebracht.
3.11. Femkeido B.V. kan niet aan het aanbod worden gehouden als de klant redelijkerwijs kon begrijpen dat het aanbod, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing, verschrijving of typefout bevat.
Artikel 4. Overeenkomst, meerwerk, ontbinden en annuleren
4.1. De overeenkomst komt tot stand vanaf het moment dat de klant akkoord via de e-mail stuurt.. Wijzigingen in gesloten overeenkomsten kunnen alleen schriftelijk worden gedaan en zijn pas geldig wanneer deze door Femkeido B.V. en de klant zijn geaccepteerd.
4.2. Na het sluiten van de overeenkomst zal Femkeido B.V. binnen de afgesproken termijn starten met de werkzaamheden. Als de klant het aanbod per e-mail heeft geaccepteerd, bevestigt Femkeido B.V. de acceptatie van het aanbod. Zolang Femkeido B.V. de acceptatie niet heeft bevestigd, mag de klant de overeenkomst kosteloos ontbinden.
4.3. Derden kunnen, zonder overleg met de klant, worden ingehuurd vanwege de omvang van de opdracht, extra expertise of drukte aan de kant van Femkeido B.V..
4.4. Als Femkeido B.V. door onvoorziene omstandigheden, die op het moment van het opstellen van het aanbod nog niet bekend waren, meer werk moet uitvoeren dan is overeengekomen in het aanbod, mag Femkeido B.V. de daaruit voortkomende meerkosten als meerwerk aan de klant in rekening brengen.
4.5. Wanneer door meerwerk het tijdstip van (af)levering wijzigt, stelt Femkeido B.V. de klant hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
4.6. Als de klant een overeenkomst tussentijds wil ontbinden is dit alleen schriftelijk mogelijk en is de klant verplicht om een vergoeding te betalen voor de al uitgevoerde werkzaamheden met een minimum van 50% van het overeengekomen tarief.
4.7. Wanneer de klant een overeenkomst na akkoord op de offerte en/of binnen 14 dagen voor aanvang van de werkzaamheden wil annuleren is dit alleen schriftelijk mogelijk en is de klant verplicht een vergoeding te betalen van 50% van het overeengekomen tarief.
4.8. In aanvulling op artikel 4.6 en 4.7 is de klant in ieder geval verplicht om geleden verlies, gederfde winst en in ieder geval de kosten voor ingehuurde derden te vergoeden.
4.9. Het door de klant geaccepteerde aanbod, eventueel gesloten overeenkomst en deze algemene voorwaarden vormen samen de volledige weergave van de rechten en verplichtingen van beide partijen en vervangen alle eerdere schriftelijke en mondelinge afspraken.
Artikel 5. Uitvoering van de overeenkomst
5.1. Iedere overeenkomst tussen Femkeido B.V. en de klant is een inspanningsverplichting (en uitdrukkelijk géén resultaatsverplichting) waarbij Femkeido B.V. de verplichtingen naar beste vermogen en inzicht zal uitvoeren, met de nodige zorgvuldigheid, vakmanschap en professionele en onafhankelijke dienstverlening. Het creëren van interieurontwerpen is een uiting van creativiteit, smaak en eigenheid. Zodra de klant akkoord gaat met het aanbod en/of het concept van Femkeido B.V., gaat de klant ook akkoord met de aanpak en stijl die Femkeido B.V. hanteert. Femkeido B.V. heeft het recht om de inhoud van haar dienstverlening, voor zover hier niets expliciet door de klant over is gemeld, naar eigen technisch en creatief inzicht uit te voeren. Indien Femkeido B.V. tijdens de uitvoering van de opdracht van mening is dat er iets gewijzigd dient te worden met betrekking tot het ontwerp, zal Femkeido B.V. dit met de klant bespreken. Femkeido B.V. kan daardoor niet verantwoordelijk worden gehouden als het resultaat niet aan de verwachtingen van de klant voldoet.
5.2. Femkeido B.V. zorgt ervoor dat (vertrouwelijke) informatie die de klant aan Femkeido B.V. levert zodanig wordt beveiligd dat deze gegevens niet beschikbaar zijn voor onbevoegde personen.
5.3. In sommige gevallen is Femkeido B.V. bevoegd een naamsvermelding te plaatsen in/op geleverde producten en/of diensten. Het is de klant niet toegestaan deze naamsvermelding te verwijderen, behalve als anders is overeengekomen.
5.4. In aanvulling op artikel 5.3 is Femkeido B.V. ook bevoegd om voor promotionele doeleinden, voor bijvoorbeeld een portfolio of referenties, de gegevens van de klant en voor- en na foto’s van de opdracht op de website en/of social media kanalen te publiceren.
5.5. De klant is verplicht om Femkeido B.V. te voorzien van alle juiste gegevens waarvan de klant redelijkerwijs moet weten dat deze noodzakelijk zijn voor een juiste uitvoering van de overeenkomst. Hieronder wordt in ieder geval het leveren van recente en juiste plattegronden, tekeningen en afmetingen verstaan. De klant is in ieder geval altijd zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de plattegronden, tekeningen, afmetingen en het aanvragen/in het bezit hebben van de juiste vergunningen.
5.6. De klant is in ieder geval verplicht Femkeido B.V. onverwijld op de hoogte te stellen, dan wel op de hoogte te laten stellen door een derde, van wijzigingen in persoonsgegevens, belangrijke informatie betreffende de uitvoering van de dienst zoals wijzigingen in plattegronden, tekeningen en/of afmetingen, vergunningen of overige informatie waar Femkeido B.V. om verzoekt. De klant is verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van deze gegevens, ook als ze van derden afkomstig zijn.
5.7. Als de klant de gegevens uit artikel 5.5 en 5.6 niet of niet-tijdig aan Femkeido B.V. beschikbaar stelt en de uitvoering van de werkzaamheden daardoor vertraging oploopt, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant. Daarnaast mag Femkeido B.V. eenzijdig besluiten om de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten tot het moment dat de gegevens door Femkeido B.V. zijn ontvangen.
5.8. Femkeido B.V. houdt de klant, voor zover noodzakelijk, op de hoogte van de werkzaamheden en de uitvoering van de diensten.
5.10. Femkeido B.V. is niet aansprakelijk voor fouten en/of gebreken in geleverde (maatwerk) producten en/of diensten van door of namens de klant ingeschakelde derden, ongeacht of deze door Femkeido B.V. aan de klant zijn geïntroduceerd. De klant dient klachten in verband met de fouten en/of gebreken met de derde partij zelf af te handelen. Femkeido B.V. bemiddelt slechts wanneer een derde partij wordt geïntroduceerd en zal nooit een partij zijn in de overeenkomst tussen de klant en de derde partij.
5.11. Femkeido B.V. geeft slechts advies over maten, patronen, kleuren en afmetingen. Femkeido B.V. kan niet aansprakelijk worden gesteld voor tegenvallende resultaten na akkoord van de klant.
5.12. Indien overeengekomen wordt de klant tijdens de presentatie van het conceptontwerp in de gelegenheid gesteld feedback te geven op het conceptontwerp, in de offerte wordt opgenomen hoeveel feedbackrondes er zijn. Deze feedback dient binnen 30 dagen na de presentatie van het conceptontwerp aan Femkeido B.V. aangeleverd te worden. De feedback mag niet leiden tot verandering van de opdracht. Na akkoord van de klant zal Femkeido B.V. over gaan tot het maken van het definitieve ontwerp en zijn wijzigingen niet meer mogelijk.
5.13. Indien Femkeido B.V. in geval van overmacht zoals genoemd in artikel 12 en/of bij het niet voorradig zijn van materialen/decoratie/producten/tijdige levering van maatwerkproducten moet afwijken van het styling voorstel, zal Femkeido B.V. op locatie, en in overleg met de klant, een passend, alternatief voorstel doen.
Artikel 6. Rechten en verplichtingen voor de klant
6.1. De klant moet zich houden aan de bepalingen zoals deze zijn opgenomen in deze algemene voorwaarden.
6.2. De klant is verplicht om wijzigingen in de gegevens zoals genoemd in artikel 5.5. snel aan Femkeido B.V. te melden.
6.3. De klant is verplicht om klachten over de door Femkeido B.V. geleverde diensten en/of (maatwerk) producten direct bij (af)levering te melden. In geval van klachten rondom ontwerpen en/of realisatie van een project, dient de klant eventuele klachten binnen 30 dagen na afronding van de opdracht en/of plaatsing van de (maatwerk) producten, aan Femkeido B.V. te melden. Femkeido B.V. streeft ernaar binnen 5 werkdagen op de klacht te reageren.
6.4. De klant is verplicht Femkeido B.V. een redelijk termijn te geven om de klacht en/of het geconstateerde gebrek te herstellen. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
6.5. Twee jaar na levering van de producten en/of diensten vrijwaart de klant Femkeido B.V. van alle juridische claims naar aanleiding van die geleverde diensten en/of producten.
6.6. De klant moet zelf reservekopieën maken van alle materialen en/of gegevens die Femkeido B.V. nodig heeft voor de uitvoering van de werkzaamheden. Bij verlies van deze materialen en/of gegevens is Femkeido B.V. niet aansprakelijk voor de schade die daaruit voortkomt.
6.7. Er is geen sprake van herroepingsrecht, de klant geeft te allen tijde een opdracht tot maatwerk.
6.8. De klant is te allen tijde verplicht de documentatie, zoals adviezen, maten, ontwerpen en tekeningen (bouwkundige/bouwtechnische tekeningen uitgesloten) welke Femkeido B.V. aan de klant aanlevert, tijdig te beoordelen en te controleren op juistheid.
6.9. De klant is en blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren van adviezen gegeven door Femkeido B.V. tijdens de uitvoering van de opdracht als Femkeido B.V. niet ook verantwoordelijk is voor de realisatie van het ontwerp. Tevens is Femkeido B.V. niet aansprakelijk dan wel verantwoordelijk voor de planning van de uitvoering van het door Femkeido B.V. gegeven advies.
6.10. Indien er na het (af)stylen materialen en/of decoratie overblijft welke niet zijn gebruikt, blijft dit achter op locatie bij de klant. Deze materialen en/of decoratie zijn eigendom van de klant.
6.11. Afwijkingen van geringe betekenis tussen het geleverde werk en het oorspronkelijke ontwerp vormen geen reden voor afkeuring, korting, schadevergoeding en/of ontbinding van de opdracht.
Artikel 7. Levering en levertijd
7.1. De door Femkeido B.V. leveringstermijn verschilt per opdracht en wordt in overleg met de klant vastgesteld. De levertijd begint na totstandkoming van de overeenkomst en na ontvangst van alle benodigde gegevens en/of materialen.
7.2. De klant moet de benodigde gegevens en/of materialen zoals genoemd in artikel 5.5 en eventuele aanvullende gegevens om een juiste uitvoering van de werkzaamheden mogelijk te maken, uiterlijk 7 dagen voor aanvang van de intake met de ontwerper of de ingeplande afspraak aan Femkeido B.V. aanleveren.
7.3. Genoemde levertermijnen zijn altijd richtlijnen, deze termijn is nooit definitief. Als de levertermijn wordt overschreden, betekent dit niet automatisch dat Femkeido B.V. in gebreke is.
7.4. Als de levertermijn met meer dan 30 dagen wordt overschreden, kan de klant de overeenkomst alleen ontbinden als Femkeido B.V. na een gedetailleerde schriftelijke ingebrekestelling niet binnen een redelijke termijn de levering alsnog uitvoert en de verplichtingen niet nakomt.
7.5. De klant is verplicht datgene te doen wat nodig is om een tijdige levering door Femkeido B.V. mogelijk te maken. Hieronder wordt onder andere verstaan het leveren van de gegevens en/of materialen zoals genoemd in artikel 7.2.
7.6. Als door toedoen van Femkeido B.V. de levering vertraging oploopt door ziekte of vanwege andere onvoorziene (persoonlijke) omstandigheden, zal Femkeido B.V. dit zo snel mogelijk schriftelijk dan wel telefonisch aan de klant meedelen.
7.7. Alle ontwerpen welke door Femkeido B.V. aan de klant worden geleverd zijn enkel voor het in de offerte overeengekomen gebruik en/of doel. De geleverde ontwerpen mogen niet worden gebruikt voor andere doeleinden dan in eerste instantie in de offerte is overeengekomen. Indien de klant de ontwerpen voor andere doeleinden dan overeengekomen in de offerte wil gebruiken, is de klant verplicht hiervoor toestemming te vragen aan Femkeido B.V..
7.8. De klant blijft te allen tijde verantwoordelijk voor het doorgeven van een correcte bestelling indien Femkeido B.V. meubilair, verlichting e.d. voor de klant bij een andere leverancier bestelt.
7.9. In aanvulling op artikel 7.9 geeft Femkeido B.V. 2 jaar garanties op de door haar geleverde meubels.
Artikel 8. Betaling
8.1. Zodra het aanbod door de klant is geaccepteerd, is ook de verplichting ontstaan tot betaling van het overeengekomen tarief.
8.2. Facturen dienen binnen 10 dagen na de factuurdatum betaald te zijn, behalve als er andere afspraken zijn gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld is.
8.3. Femkeido B.V. biedt de klant de mogelijkheid om in vooraf overeengekomen termijnen te betalen, zie hiervoor artikel 3.7. Indien de termijn betaling(en) niet-tijdig worden voldaan, is Femkeido B.V. bevoegd de werkzaamheden uit te stellen tot de betalingsachterstand is ingelopen.
8.4. Als de zakelijke klant niet-tijdig aan de betalingsverplichting voldoet, is de klant van rechtswege in verzuim zonder dat een verdere ingebrekestelling nodig is.
8.5. Bij een niet-tijdige betaling is de klant, naast het verschuldigde bedrag vermeerderd met de wettelijke (handels)rente, verplicht tot een volledige vergoeding van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke incassokosten welke ten minste 15% van het factuurbedrag met een minimum van €150,- excl. BTW bedragen. In geval van een particuliere klant worden de wettelijke BIK-tarieven in rekening gebracht.
8.6. In geval van overlijden aan de zijde van de klant zijn de vorderingen van Femkeido B.V. onmiddellijk opeisbaar.
8.7. In aanvulling op artikel 8.6 heeft Femkeido B.V. het recht de uitvoering van de werkzaamheden of het nog niet uitgevoerde gedeelte daarvan, zonder ingebrekestelling of rechterlijke interventie te beëindigen of op te schorten, zonder recht op vergoeding van schade voor de klant die hierdoor mocht ontstaan.
8.8. Alle door Femkeido B.V. geleverde producten en/of diensten blijven eigendom van Femkeido B.V. totdat alle door de klant verschuldigde bedragen aan Femkeido B.V. zijn betaald. Door betaling ontvang de klant het ontwerpplan, niet het sketchup-bestand.
8.9. De klant kan bezwaren tegen de door Femkeido B.V. verzonden facturen uiterlijk binnen vijf dagen na factuurdatum schriftelijk aan Femkeido B.V. kenbaar maken. Na ontvangst van het bezwaar zal Femkeido B.V. een onderzoek instellen naar de juistheid van het factuurbedrag. Bezwaren tegen verzonden facturen schorten de betalingsverplichting van de klant niet op.
Artikel 9. Intellectueel eigendom
9.1. Alle intellectuele eigendomsrechten op alle geleverde diensten, producten, documentatie en/of materialen zoals, maar niet uitsluitend, gemaakte ontwerpen, foto’s, tekeningen, schetsen, bestekken, begrotingen en overig rapporten berusten bij Femkeido B.V. tenzij anders is overeengekomen. Het is de klant in geen enkel geval toegestaan de geleverde diensten, producten, documentatie en/of materialen zoals o.a. hiervoor genoemd, te verveelvoudigen, te (doen) herhalen, door te verkopen, openbaar te maken en/of aan derden ter beschikking te stellen, behalve als schriftelijk anders is overeengekomen.
9.2. De intellectuele eigendomsrechten op door Femkeido B.V. ontwikkelde voortbrengselen van de menselijke geest, zijn en blijven exclusief eigendom van Femkeido B.V. tenzij de rechten worden afgekocht of anders is overeengekomen.
9.3. Femkeido B.V. is niet verantwoordelijk voor de informatie en/of content die via de klant met Femkeido B.V. wordt gedeeld of ter beschikking is gesteld. Indien de door de klant aangeleverde informatie en/of content op een manier inbreuk maakt op rechten van derden en/of in strijd is met de geldende wet- en regelgeving, zal de klant Femkeido B.V. vrijwaren van enige aanspraken op schadevergoeding die derden eisen als gevolg van dit handelen van de klant.
9.4. Iedere handeling die in strijd is met dit artikel, in het bijzonder artikel 9.5, wordt gezien als inbreuk op het auteursrecht waarbij Femkeido B.V. recht heeft op een vergoeding ter hoogte van minimaal tweemaal de door Femkeido B.V. gehanteerde licentievergoeding voor een dergelijke vorm van gebruik zonder het recht op enige schadevergoeding te verliezen.
9.5. Ontwerpen die zijn gemaakt door Femkeido B.V., ongeacht of deze goed- of afgekeurd zijn, mogen in geen enkel geval door de klant zelf en/of een derde partij alsnog worden uitgevoerd.
Artikel 10. Duur overeenkomst en beëindiging
10.1. De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, behalve als uit het aanbod anders voortvloeit of als partijen uitdrukkelijk en schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt.
10.2. De klant kan de overeenkomst enkel tussentijds opzeggen met inachtneming van artikel 4.6 en 4.7.
10.3. Beide partijen mogen de overeenkomst alleen ontbinden als de andere partij na een deugdelijke schriftelijke ingebrekestelling niet aan de verplichtingen voldoet. In ieder geval moet er een redelijke termijn zijn gesteld om de tekortkoming te herstellen.
10.4. In uitzondering op artikel 10.3. kan Femkeido B.V. de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst door schriftelijke kennisgeving direct geheel of gedeeltelijk beëindigen als zich een dringende reden voordoet waaronder in ieder geval wordt begrepen dat:
- surseance van betaling aan de klant is verleend;
- het faillissement van de klant is uitgesproken;
- het vermoeden bestaat dat de klant niet aan de betalingsverplichting kan (blijven) voldoen en terugkerende betalingsproblemen;
- de klant handelt in strijd met de openbare orde, goede zeden en/of wet- en regelgeving;
- de klant inbreuk maakt op rechten van derden;
- de klant handelt in strijd met een verplichting die voortkomt uit de overeenkomst;
- de klant herhaaldelijk niet reageert op correspondentie per e-mail, telefoon en/of schriftelijk al dan niet per aangetekend schrijven en redelijke richtlijnen en/of aanwijzingen van Femkeido B.V. negeert;
- er voor Femkeido B.V. aanwijzingen en/of (nieuwe) feiten en omstandigheden zijn dat Femkeido B.V. zich niet (meer) naar beste kunnen kan inzetten, bijvoorbeeld vanwege een vertrouwensbreuk met de klant, om de werkzaamheden uit te voeren.
10.5. Femkeido B.V. zal, indien de overeenkomst wordt beëindigd vanwege een situatie uit artikel 10.4 het resterende bedrag voor de nog niet uitgevoerde werkzaamheden aan de klant retourneren maar nooit verplicht zijn om een schadevergoeding aan de klant te betalen.
10.6. Als Femkeido B.V. op het moment van de beëindiging zoals genoemd in dit artikel al betalingen met betrekking tot de reeds uitgevoerde werkzaamheden heeft ontvangen, zullen deze betalingen niet met terugwerkende kracht worden terugbetaald. Daarnaast blijven bedragen die Femkeido B.V. vóór de ontbinding aan de klant heeft gefactureerd nog steeds verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
Artikel 11. Aansprakelijkheid
11.1. De klant is en blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren van adviezen, die zijn gegeven door Femkeido B.V. tijdens de uitvoering van de opdracht. Tevens is Femkeido B.V. niet aansprakelijk dan wel verantwoordelijk voor de planning en de uitvoering van het door Femkeido B.V. gegeven advies. De inhoud hiervan is niet bindend en slechts adviserend.
11.2. Indien Femkeido B.V. op enige wijze aansprakelijk wordt gesteld voor schade, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot de vergoeding van directe schade tot maximaal tweemaal het overeengekomen tarief voor de betreffende diensten met een maximum van €5.000. Dit bedrag is te allen tijde maximaal het bedrag wat de verzekeraar in dat geval aan Femkeido B.V. uitkeert. Als er sprake is van een duurovereenkomst, is de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal tweemaal het bedrag van de door de klant betaalde facturen in de periode dat de schade is ontstaan.
11.3. De klant heeft pas recht op een schadevergoeding als de klant Femkeido B.V. heeft gewezen op de toerekenbare tekortkoming en/of onrechtmatige gedraging tegenover de klant door middel van een ingebrekestelling. In de ingebrekestelling dient de klant Femkeido B.V. een redelijke termijn te geven om de tekortkoming te herstellen en/of alsnog na te komen. Alleen wanneer Femkeido B.V. niet heeft voldaan aan herstel en/of nakoming, heeft de klant mogelijk recht op een schadevergoeding. Als de nakoming en/of het herstel blijvend onmogelijk is, geldt het vereiste van een ingebrekestelling niet.
11.4. In aanvulling op artikel 11.2 is Femkeido B.V. alleen aansprakelijk voor directe schade zoals de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, eventuele redelijke kosten die de klant moet maken om de schade te laten herstellen en redelijke kosten die gemaakt dienen te worden ter voorkoming of beperking van de schade voor zover de klant kan aantonen dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in dit artikel.
11.5. Femkeido B.V. is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, met uitzondering van situaties waarin de schade te wijten is aan opzet of grove schuld aan de kant van Femkeido B.V..
11.6. Femkeido B.V. is in ieder geval nooit aansprakelijk voor indirecte of gevolgschade zoals gemiste besparingen, kosten voor juridische bijstand, schade door (bedrijfs)stagnatie en voor schade ontstaan door verlies van de gegevens uit artikel 5.5 en 7.2 bij het uitvoeren van de werkzaamheden of wanneer Femkeido B.V. is uitgegaan van door of namens de klant verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
11.7. De klant vrijwaart Femkeido B.V. tegen alle aanspraken van derden, kosten daarbij inbegrepen, die op welke manier dan ook samenhangen met werkzaamheden die Femkeido B.V. in het kader van de overeenkomst heeft verricht.
11.8. Indien er een bouwkundige ingreep uitgevoerd dient te worden naar aanleiding van het advies en/of ontwerp van Femkeido B.V., is de klant zelf verantwoordelijk voor het inschakelen van een constructeur en/of bouwkundig socialist en het aanvragen van vergunningen dan wel het melden van een bouwkundige ingreep bij de daarvoor bestemde instantie(s).
11.9. Femkeido B.V. is niet aansprakelijk dan wel verantwoordelijk voor de juistheid van de constructieberekeningen en/of constructietekeningen bij bouwkundige ingrepen indien deze naar aanleiding van het ontwerp van Femkeido B.V. uitgevoerd dienen te worden.
11.10. Femkeido B.V. geeft enkel adviezen over het (af)stylen van de woning. Femkeido B.V. is niet aansprakelijk indien de klant dit advies opvolgt en daardoor leidingen in de muur geraakt worden. De klant is zelf verantwoordelijk voor de controle of dit mogelijk is.
11.11. Femkeido B.V. voorziet de klant bij oplevering van (maatwerk) producten van schoonmaakinstructies. Indien de klant deze instructies niet exact opvolgt, kan de klant Femkeido B.V. niet aansprakelijk stellen voor geleden schade waarbij de klant dient te bewijzen dat hij/zij de adviezen exact heeft opgevolgd.
Artikel 12. Onderbreking van de werkzaamheden en overmacht
12.1. Femkeido B.V. is niet gehouden aan de verplichting tot het uitvoeren van de werkzaamheden als de nakoming ervan onmogelijk is geworden door overmacht. Onder overmacht wordt een situatie verstaan waarin partijen redelijkerwijs geen invloed op uit kunnen oefenen zoals ziekte, een pandemie, ongevallen, brand, bedrijfsstoringen en overheidsmaatregelen.
12.2. Indien zich een situatie zoals genoemd in
artikel 12.1 voordoet, of andere omstandigheden plaatsvinden waardoor de werkzaamheden tijdelijk niet uitgevoerd kunnen worden, worden de verplichtingen opgeschort zolang partijen niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Partijen zoeken in een dergelijke situatie samen naar een oplossing. Indien de overmacht meer dan 60 dagen heeft geduurd, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst schriftelijk te ontbinden. De tot dan toe gemaakte kosten en gewerkte uren worden onmiddellijk opeisbaar.
12.3. Femkeido B.V. is bij het uitvoeren van de werkzaamheden in sommige gevallen afhankelijk van de medewerking, diensten en leveranties van derden waar Femkeido B.V. geen invloed op kan uitoefenen. Femkeido B.V. kan daarom niet aansprakelijk gesteld worden voor schade in geval van een situatie waarbij de schade te wijten is aan een derde partij waarmee Femkeido B.V. een overeenkomst is aangegaan.
12.4. In geval van een zakelijke overeenkomst zijn partijen gehouden de werkzaamheden te verplaatsen en blijft de betalingsverplichting in stand.
Artikel 13. Overige bepalingen en toepasselijk recht
13.1. Als de klant in de opdracht bepalingen en/of voorwaarden opneemt die afwijken van, of niet voorkomen in, deze voorwaarden, dan zijn deze bepalingen en/of voorwaarden alleen bindend als Femkeido B.V. deze bepalingen en/of voorwaarden uitdrukkelijk schriftelijk heeft geaccepteerd.
13.2. Femkeido B.V. spant zich in om passende technische en organisatorische maatregelen te treffen om de (persoons-)gegevens te beveiligen tegen verlies en/of tegen enige vorm van onrechtmatig gebruik door derden. Zie hiervoor ook de privacyverklaring.
13.3. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij met betrekking tot de overeenkomst en de werkzaamheden hebben verkregen. Informatie is vertrouwelijk als dit door de andere partij wordt aangegeven of als dat blijkt uit redelijkheid en billijkheid.
13.4. Indien Femkeido B.V. in het voordeel van de klant afwijkt van de algemene voorwaarden, kan de klant daar geen rechten aan ontlenen.
13.5. Rechten en plichten die ontstaan uit de overeenkomst kunnen alleen van de klant op een andere partij worden overgedragen als Femkeido B.V. daar schriftelijk toestemming voor heeft gegeven.
13.6. Op alle overeenkomsten en deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
13.7. Partijen zullen eventuele conflicten eerst samen proberen op te lossen voordat zij een beroep zullen doen op de rechter.
13.8. Alle conflicten zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin Femkeido B.V. is gevestigd, behalve als een wettelijke verplichting anders bepaalt.
Versie: november 2024